Instagram: “capture and share the worlds moments”, Deel II

In mijn vorige blogpost over Instagram heb je kunnen lezen wat Instagram is en hoe het verdienmodel eruit ziet. In deel II wil ik het hebben over de mogelijkheden van Instagram voor bedrijven.

Instagram is een goede manier voor een merk om klanten het merk te laten ervaren. Door de visuele aard van het platform kunnen merken op een creatieve manier foto’s delen die waarde toevoegen aan de beleving van hun merk. Instagram moet vooral niet gezien worden als een medium waar je als bedrijf aanbiedingen kan verspreiden en advertenties kan plaatsen. Een bedrijf kan alléén succesvol zijn op Instagram op het moment dat de content ook daadwerkelijk leuk en relevant is voor de doelgroep om te bekijken. Op het moment dat de volgers de content niet interessant vinden stoppen ze met volgen en neemt het bereik en de effectiviteit van Instagram af voor een bedrijf.

Om te illustreren hoe bedrijven gebruik maken van Instagram heb ik een drietal merken geselecteerd die als early-adopter al actief waren op Instagram en ondertussen erg succesvol zijn.

Starbucks
Aantal foto’s: 320
Aantal volgers: 1.700.000

Starbucks gebruikt Instagram om een bepaalde sfeer te linken aan het merk. In de zomer worden er bijvoorbeeld veel foto’s getoond op een strand of op het water die een zomergevoel opwekken. Dit beleid is erg effectief, omdat het op het gevoel inspeelt van de klant. Een volger heeft bijvoorbeeld op Instagram een foto langs zien komen van Starbucks, een foto die positief zomergevoel opwekt. Vervolgens koppelt deze volger het merk Starbucks aan dat zomergevoel. Op deze manier ontstaat er dus een extra toegevoegde waarde aan het halen van een kop koffie bij Starbucks, naast het kopen van het concrete product, een kop koffie, koopt de klant ook gelijk een zomergevoel.

Starbucks Instagram
Starbucks gebruikt zomerse foto’s voor het creëren van een positief zomergevoel.

Red Bull
Aantal foto’s: 998
Aantal volgers: 1.000.000

Red Bull plaatst voornamelijk foto’s van extreme sporten. Avontuur, het randje opzoeken van wat mogelijk is, dat is waar het bij Red Bull over gaat en dat levert mooie en indrukwekkende foto’s op. Wat ik hiervoor al uitgelegd heb bij Starbucks, geldt ook voor Red Bull.

De foto’s van Red Bull roepen een bepaald gevoel op, een avontuurlijk gevoel, een gevoel dat alles mogelijk is. Dit is een erg sterk en positief gevoel. Red Bull koppelt dus deze positieve gevoelens aan hun product.

Red Bull Instagram
Avontuur, het randje opzoeken van wat mogelijk is.

Playboy
Aantal foto’s: 320
Aantal volgers: 700.000

Playboy plaatst vooral foto’s van Playmates (vrouwen die model zijn voor Playboy). Deze foto’s worden gekoppeld aan de profielen van deze Playmates.

Het laten zien van deze modellen wekt een bepaald lustgevoel op bij een man. Dit lust gevoel koppelt de man vervolgens aan de Playboy, dit is goed voor de merkwaarde van Playboy.

Playboy Instagram
Lust wordt gekoppeld aan het merk Playboy.

Als voordeel van Instagram heb ik het al gehad over de emoties die gelinkt kunnen worden aan een merk. Dit kan een merk echter ook bereiken door middel van bijvoorbeeld televisie reclames, sponsoring van evenementen etc. Wat maakt Instagram dan zo waardevol voor een bedrijf vraag je je misschien af. Dat zijn onder andere de kosten. Instagram is gratis om te gebruiken. Er zit overigens wel tijd in om goede content te genereren, maar deze tijd is óók nodig bij het maken van een televisiereclame. De grootste kosten zitten normaal gesproken in het verspreiden van het promotiemateriaal.

Er is ook een nadeel. De foto’s worden namelijk alleen maar gezien door mensen die het merk volgen en door vrienden van de volgers op het moment dat een volger interactie heeft met de content van een merk. Een televisiereclame wordt door iedereen gezien die toevallig op dat moment televisie aan het kijken is. Het is dus belangrijk voor een merk om volgers te krijgen voor de Instagram pagina en interactie op te wekken.

Het krijgen van volgers kan maar op één manier, namelijk door ervoor te zorgen dat de content leuk en relevant is voor de doelgroep. Niemand gaat vrijwillig een merk volgen dat foto’s plaatst die niet boeiend zijn. De rest volgt vanzelf, op het moment dat de content leuk is gaan volgers foto’s liken en reacties plaatsen. Op het moment dat deze interactie er is krijgen hun vrienden de foto’s van het merk ook te zien, als deze vrienden de content vervolgens ook leuk vinden zullen zij het merk ook volgen en zo ontstaat er een sneeuwbaleffect.

Ik ben van mening dat deze manier van marketingcommunicatie dé manier is van de toekomst. Merken komen steeds dichter op hun klant te staan, ze moeten er voor zorgen dat ze op een leuke manier met de doelgroep communiceren zonder dat het opdringerig overkomt. Instagram is slechts één van de ‘nieuwe’ kanalen die een bedrijf kan inzetten om deze band op te bouwen met de klant.

Daarnaast neemt de effectiviteit van televisie en radioreclames af. Steeds meer mensen maken namelijk gebruik van het internet bij het kijken van televisie programma’s en het luisteren naar muziek. Voor de grote merken is het dus geen keus om gebruik te maken van social media, het is een must.

Bronnen:
http://instagram.com/starbucks#
http://instagram.com/redbull#
http://instagram.com/playboy#

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , , , ,
Posted in Social media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: