Twitter: nog nooit winst gemaakt, succes op de beurs, Deel I

Twitter is sinds gister met veel succes de beurs op gegaan, maar wat is Twitter nou eigenlijk en waarom is het zo’n groot succes? In deze blog zal ik vertellen wat Twitter precies is en hoe het gebruikt wordt. In deel II zal ik ingaan op de beursgang en de toekomst van Twitter.

Je hebt vast wel eens gehoord van Twitter; dit social media platform is namelijk niet meer weg te denken in de media. Maar wat is Twitter nou precies?

Over Twitter
Twitter is een social media platform waarop gebruikers korte berichten van maximaal 140 leestekens kunnen plaatsen. Deze berichten, ook wel tweets genoemd, komen vervolgens bij volgers (andere Twittergebruikers) in het nieuwsoverzicht terecht.

Berichten worden niet alleen gelezen door volgers, er is namelijk ook de mogelijkheid om hashtags (#) te gebruiken. In een bericht kan een hashtag geplaatst worden met daarachter een sleutelwoord. Het bericht wordt vervolgens gecategoriseerd met andere berichten die dezelfde hashtag gebruikt hebben. Als een tweet met een hashtag vanuit een openbaar account gepubliceerd wordt, dan kan dit bericht door iedereen die op de hashtag zoekt gezien worden.

Twitter Afbeelding 1 Hashtag
De hashtag in actie, als je bijvoorbeeld op #zwartepiet zoekt krijg je alle berichten te zien waar #zwartepiet gebruikt is.

Gebruik van Twitter
Twitter wordt zowel zakelijk als privé gebruikt. Vroeger draaide Twitter om wat je aan het doen was, tegenwoordig gaat het bij Twitter vooral om wat je bezighoudt; dit is een flink verschil dat voor een stuk meer diepgang in tweets gezorgd heeft.

Privé gebruikers kunnen berichten publiceren over nieuwsitems die ze bezighouden, belangrijke gebeurtenissen in hun leven, waar ze vanavond te vinden zijn etc. Het is erg belangrijk dat de content relevant en boeiend is. Het interesseert niemand dat je nu aan het koken bent of dat je net lekker gedoucht hebt.

Zakelijke gebruikers zijn er op twee niveaus: je hebt de algemene merkenpagina’s, maar ook pagina’s van belangrijke personen zoals: politici, muzikanten, acteurs etc. Deze zakelijke gebruikers kunnen Twitter op verschillende manieren inzetten. Klachten kunnen behandeld worden, of er kan klantenservice verricht worden, zoals het beantwoorden van vragen. Naast interactie met klanten die een bericht/vraag publiceren met betrekking tot het bedrijf, kan een bedrijf ook zelf berichten plaatsen. Voor deze berichten geldt hetzelfde als bij Instagram: grote merken kunnen foto’s en berichten plaatsen die een toevoeging bieden aan de merkbeleving. Bedrijven waar de merkbeleving een kleinere rol speelt kunnen berichten plaatsen die een toegevoegde waarde bieden voor de klant.

Twitter Afbeelding 2 Red Bull
Red Bull plaatst veel visuele content en berichten die een toevoeging bieden aan de merkbeleving.

Twitter Afbeelding 3 Obama
Obama gebruikt Twitter om de wereld op de hoogte te houden van waar hij mee bezig is en wat er speelt op politiek gebied.


Adverteer mogelijkheden
Twitter is gratis te gebruiken en verdient geld door middel van een aantal adverteermogelijkheden.

Promoted account
Met een promoted account koop je een plek in de linker kolom van Twitter waar suggesties gegeven worden voor interessante accounts. Deze optie wordt vooral gebruikt om het bereik van een bepaald Twitteraccount te vergroten.

Afbeelding 5 Who to follow
Bij promoted accounts koop je een plek in de kolom waar aanbevelingen gedaan worden.

Promoted tweet
Er bestaan twee soorten promoted tweets: tweets in de zoekresultaten en tweets in de timeline.

Tweets in de zoekresultaten zijn eigenlijk hetzelfde als Google Adwords; je koopt een advertentie voor een bepaald zoekwoord, vervolgens wordt jouw advertentie bovenaan getoond op het moment dat iemand op dat zoekwoord zoekt.

De tweets in de timeline worden getoond op basis van profieleigenschappen. Er kan bijvoorbeeld gericht worden op accounts die vergelijkbare interesses hebben met de huidige volgers.

Kosten worden bepaald op basis van engagement, ook wel Cost Per Engagement (CPE) genoemd. Dit houdt in dat op het moment dat iemand op de link klikt, een video kijkt of op een hashtag klikt, er kosten in rekening gebracht worden aan de adverteerder.

Promoted trend
Bij een promoted trend claim je een trending topic. Binnen een tijdsbestek van 24 uur verschijnt de gekozen trend in het trend lijstje bij alle lijstjes met populaire onderwerpen. De kosten die hierbij komen kijken komen in samenspraak met Twitter tot stand.

Afbeelding 4 Trends
Hier is een lijstje te zien met trending topics. Als je een promoted trend koopt komt je trend bovenaan te staan in dit lijstje

Einde van deel I

Bronnen:
http://www.twitterinfo.nl/
https://support.twitter.com/articles/20169394-wat-zijn-hashtags
https://blog.twitter.com/2009/whats-happening
https://twitter.com/redbull
https://twitter.com/BarackObama
http://www.frankwatching.com/archive/2009/06/04/hoe-gebruik-je-twitter-dos-and-donts/
http://www.marketingfacts.nl/berichten/twitter-advertenties-in-de-sneeuw?sqr=twitter&

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , , , ,
Posted in Social media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: