Twitter: nog nooit winst gemaakt, succes op de beurs, Deel II

In deel I over Twitter heb je kunnen lezen wat Twitter precies doet en hoe het verdienmodel er uitziet. In dit deel zal ik het hebben over de beursgang van Twitter en de toekomstplannen die het bedrijf heeft.

Afgelopen week, 7 november om precies te zijn, is Twitter met succes de beurs op gegaan. Twitter heeft deze keuze gemaakt om geld vrij te maken waarmee bijvoorbeeld overnames gedaan kunnen worden. Op deze manier kunnen zij beter concurreren met Facebook. Twitter heeft 70 miljoen aandelen verkocht voor 26 dollar per stuk, dit leverde het bedrijf direct 1,82 miljard dollar op.

Door de grote vraag is de prijs aan het einde van de eerste dag uitgekomen op een bedrag van 45 dollar. Dat is 73% boven de introductiekoers. Twitter heeft in de afgelopen jaren nog nooit winst gemaakt, toch heeft het bedrijf na de beursgang een waarde van maar liefst 31 miljard dollar.

Afbeelding 2 Aandeel Twitter koers
De koers op de eerste dag

Hoe kan een bedrijf dat nog nooit winst heeft gemaakt een waarde hebben van 31 miljard dollar? Volgens Marc Hijink, technologieredacteur voor het NRC Handelsblad, zit dit in de toekomstmogelijkheden voor Twitter.

“In de eerste plaats trekken beursgangen altijd extra gretige beleggers die willen profiteren van de hype. Daarnaast haalt Twitter 70 procent van zijn omzet uit advertenties op telefoons en tablets. En die mobiele advertentiemarkt is volgens investeerders de heilige graal van de media-industrie. Bedrijven die erin slagen consumenten via hun draagbare gadgets te bereiken, hebben de toekomst.”

Twitter heeft dus veel potentieel voor de toekomst. Eén van de nieuwe adverteermogelijkheden van Twitter is Twitter Amplify. Tv zenders maken vaak gebruik van Twitter om kijkers nog meer te betrekken bij de programma’s die zij volgen. Kijkers laten bijvoorbeeld weten wat ze vinden van een nieuwe aflevering door middel van Twitter. Dit doen ze door een bericht te publiceren met daarin een hashtag gevolgd met de naam van het tv-programma.

Afbeelding 1 Walking Dead Hashtag
Hier is een voorbeeld te zien van het hashtag gebruik bij een tv show voor het programma The Walking Dead #WalkingDead

Dit is positief voor tv-zenders. De berichten die over een programma gepubliceerd worden geven publiciteit voor het betreffende programma en dus meer kijkers. Twitter Amplify speelt in op de informatie die kijkers op Twitter verspreiden. Tijdens een tv-programma worden altijd commercials getoond, normaal gesproken stopt daar de interactie met de doelgroep voor een adverteerder. Door middel van Twitter Amplify wordt dit contactmoment van de televisie opgevolgd op Twitter. Twitter houdt bij welke commercials zijn uitgezonden tijdens een bepaalde aflevering. De mensen die iets over deze serie gepubliceerd hebben krijgen vervolgens op Twitter een reclame te zien die ook tijdens het tv-programma getoond is.


Een duidelijk filmpje waarin het nieuwe ad targeting uitgelegd wordt.


Voorbeeld van Twitter Amplify

Twitter wil nog meer doen met de televisie. Zo wil het een aanvulling worden bij het televisiekijken. Amplify biedt al mogelijkheden voor tv-programma’s om unieke content aan te bieden tijdens tv-programma’s. Zo kunnen tv-zenders tijdens live uitzendingen een bepaalde actie opvolgen met een tweet, gericht op kijkers van dat moment. In dit bericht is de content ingesloten en deze content kan weer vooraf gaan met een advertentie.

Momenteel staat Twitter nog in de beginfase met de aansluiting met de televisie. Het is de vraag hoe dit verder uit gaat pakken.

Personal branding en Twitter
Omdat een Twitter account openbaar is kan het uitstekend gebruikt worden als tool voor personal branding. Het is belangrijk dat een tweet kort en bondig is en niet als spam gezien wordt door de volgers. Meningen zijn altijd gevaarlijk om te plaatsen, maar stellingen zijn daarentegen veilig en kunnen dienen als conversatietool.

Einde van deel II

Bronnen:
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/07/twitter-vanaf-nu-beursgenoteerd-wil-21-miljard-dollar-ophalen/
http://nos.nl/artikel/571758-beursgang-twitter-vooral-zeepbel.html
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/twitter-gaat-naar-de-beurs-waarom-en-wat-betekent-het
http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/twitter-30-miljard-dollar-waard#node_511896
https://twitter.com/search?q=%23walkingdead&src=tyah
http://www.webpronews.com/twitter-stock-makes-co-founder-jack-dorsey-a-billionaire-2013-11
http://www.emerce.nl/achtergrond/toekomst-twitter-tv-partner
http://www.keesromkes.nl/brainfood/15-personal-branding-tips/

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , , , ,
Posted in Social media, Social media, personal branding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: