Pinterest: verzamelen en beheren van dingen die je inspireren

Pinterest is een social media platform met meer dan 70 miljoen gebruikers. Meer dan 70% van de gebruikers komen uit de Verenigde Staten. In Nederland is Pinterest nog onbekend als je het vergelijkt met de bekendheid van Instagram, Twitter en Facebook.

Over Pinterest
Pinterest moet je zien als een digitaal prikbord waar je foto’s op kan zetten die je op het internet tegenkomt; dit kunnen foto’s zijn die je op Pinterest tegenkomt, maar ook foto’s van andere sites zoals webshops. Een Pinterest gebruiker kan meerdere prikborden aanmaken. Zo kan een recreatieve gebruiker een prikbord aanmaken met foto’s van vakantiebestemmingen waar hij graag naartoe wil en een ander prikbord met foto’s van zijn favoriete bands en artiesten of een prikbord met recepten die hij graag nog eens wil bereiden. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Pinterest is opgericht in 2009; in oktober 2010 waren er ongeveer 40.000 gebruikers. Dit aantal is in een jaar uitgegroeid tot 4,9 miljoen. Ondertussen heeft Pinterest meer dan 20 miljoen unieke bezoekers per maand.

Newusersbymonth
Hier is de groei te zien per maand vanaf het eerste kwartaal van 2010. Er is duidelijk te zien dat het aantal gebruikers, dat zich buiten de Verenigde Staten bevindt, groeit.

Gebruik van Pinterest
Pinterest heeft net zoals de meeste social media platforms privé gebruikers en zakelijke gebruikers. Het grootste deel van de Pinterest gebruikers, ruim 72%, zijn vrouwen. En ruim 70% van de gebruikers bevindt zich in de Verenigde Staten. Het aantal gebruikers dat zich buiten de Verenigde Staten bevindt groeit echter gestaag (zie bovenstaande afbeelding).

De privé gebruikers maken prikborden aan van onderwerpen die ze zelf leuk vinden. Vrouwen gebruiken Pinterest om er bijvoorbeeld mode artikelen op te plaatsen. Op deze manier kunnen ze met hun vriendinnen delen wat voor artikelen ze graag zouden willen kopen en wat ze inspireert.

Mode
Hier is te zien hoe iemand een prikbord gebruikt om verschillende inspirerende foto’s te plaatsen van de catwalk.


Wat er gebeurt als je Pinterest iets te letterlijk neemt…..

Hoe zetten bedrijven Pinterest in?
De zakelijke gebruikers maken prikborden aan om hun producten te promoten. Omdat Pinterest zo goed gekoppeld kan worden aan webshops is de conversie erg hoog. Als een bedrijf inspirerende foto’s op Pinterest plaatst dan kunnen deze gerepinned worden (op het eigen prikbord geprikt worden) waarna deze door volgers gezien worden. Hierbij wordt dus eigenlijk een soort bevestiging gegeven dat dit product een goede koop is door de persoon die het repinned.
Zojuist gaf ik al het voorbeeld aan van vrouwen die mode foto’s verzamelen en verspreiden. Veel voorkomende prikborden zijn ook reisbestemmingen. Veel gebruikers vinden het bijvoorbeeld leuk om foto’s op hun prikbord te plaatsen van reisbestemmingen waar ze ooit nog eens naartoe willen gaan. Een reisorganisatie kan hierop inspelen door mooie reisfoto’s te publiceren en deze te koppelen aan een pagina op hun website waar meer informatie aangeboden wordt over een reis en direct geboekt kan worden.

KLM reisfoto
KLM heeft een prikbord met diverse foto’s van bestemmingen. Als je op deze foto klikt kom je op een pagina van de KLM website terecht waar meer informatie aangeboden wordt over de reisbestemming.

Hoe ziet het verdienmodel van Pinterest eruit?
Momenteel is Pinterest nog niet winstgevend. Het meeste kapitaal dat ze hebben komt van investeerders; aan het begin van dit jaar is nog 200 miljoen opgehaald in een financieringsronde. Veel bedrijven tonen al interesse in de mogelijkheden die Pinterest biedt voor marketingdoeleinden. Momenteel wordt Pinterest op ruim 2,5 miljard dollar gewaardeerd.

De toekomst van Pinterest
Mijn visie op de toekomst van Pinterest is dat dit social media erg gaat groeien in de komende jaren. Het concept is een ideaal platform voor bedrijven om op een virale manier naamsbekendheid op te bouwen, maar ook om directe verkoop te genereren.

Het enige waar Pinterest nog op hoeft te wachten, voor het implementeren van een werkend verdienmodel, is een groei van het aantal gebruikers buiten de Verenigde Staten.

Momenteel is Pinterest al begonnen met het overnemen van sites; zo heeft zij recentelijk de recepten-site Punchfork overgenomen. Zal Pinterest ooit overgenomen worden door één van de grote spelers, Google of Facebook, of gaat Pinterest een ware concurrent worden?

Bronnen:
http://about.pinterest.com/
https://www.pinterest.com
http://www.sheknows.com/living/articles/852875/pinterest-what-it-is-how-to-use-it-and-why-youll-be-addicted
http://venturebeat.com/2012/04/05/pinterest-third-most-popular-social-network/
http://marketingmonday.nl/pinterest-stiefkindje-nederlandse-bedrijven/
http://www.42bis.nl/2012/02/pinterest-hoe-en-wat-een-uitleg-voor-de-starter/
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/20/social-media-by-gender-women-pinterest-men-reddit-infographic_n_1613812.html
http://socialmediatoday.com/gillpolard/1839431/5-pinterest-stats-consider
http://www.emerce.nl/nieuws/pinterest-haalt-200-miljoen-dollar
http://computaal.nl/recepten-site-punchfork-overgenomen-door-pinterest/

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , , , ,
Posted in Social media
One comment on “Pinterest: verzamelen en beheren van dingen die je inspireren
  1. Guido Makor says:

    Interessant en leuk artikel! Bedankt voor de verwijzing naar computaal.nl.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: