Facebook: het grootste social media platform van dit moment

De vraag of je ooit gehoord hebt van Facebook hoef ik niet meer te stellen. Met ruim 1,15 miljard geregistreerde gebruikers is Facebook het grootste social media platform van dit moment.

Het ontstaan van Facebook
Facebook is in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg onder de domeinnaam thefacebook.com. Het doel van Facebook was in eerste instantie om studenten van de universiteit met elkaar te verbinden. Facebook nam snel toe in populariteit en al snel gebruikte een groot deel van de Harvard studenten het platform.

Door de grote populariteit op Harvard ging Facebook uitbreiden naar andere universiteiten, eerst lokaal, daarna steeds verder van huis. Vanaf begin 2005 werden er ook internationale schoolnetwerken toegevoegd. Ook buiten de Verenigde Staten sloeg Facebook aan en vanaf september 2005 werd Facebook ook toegankelijk voor middelbare scholieren. Vanaf september 2006 werd Facebook, zoals we het nu kennen, beschikbaar voor iedereen met een geregistreerd e-mailadres.

De groei van Facebook
Zoals je hiervoor kon lezen is Facebook in februari 2004 opgericht en in gebruik genomen door de studenten van de Harvard universiteit. In de loop van dit jaar groeide Facebook uit naar andere universiteiten in de Verenigde Staten; aan het eind van dit jaar waren er 1 miljoen geregistreerde gebruikers.

Aan het einde van 2005 waren er ruim 5,5 miljoen gebruikers. Dit komt onder andere door de toevoeging van internationale universiteiten en het toevoegen van middelbare scholen.

Eind 2006 had Facebook 12 miljoen actieve gebruikers en de groei hield aan. De meeste gebruikers van Facebook waren tussen de 18 en 34 jaar. Vanaf 2009 ontstaat er een groei bij de mensen boven de 34; dit is dan ook de enige leeftijdsgroep waar nog groeimogelijkheden liggen voor Facebook.

Leeftijden
Er zijn weinig gebruikers tussen de 18 en de 34 bijgekomen; het aantal gebruikers van boven de 34 is meer dan verdubbeld.

Adverteren op Facebook
Facebook verdient geld door middel van display advertenties. Dit heeft voordelen en nadelen. Het grote voordeel van adverteren op Facebook is dat de gebruikers een profiel hebben waar veel informatie over ze op staat. Door al deze informatie kan er door adverteerders zeer gericht geadverteerd worden. Het kan zo specifiek zijn als mensen die een bepaalde artiest leuk vinden of mensen die een bepaalde sport leuk vinden.

Betalen gaat op basis van het aantal clicks op de advertentie. Als adverteerder kan je zelf een bod doen hoeveel je maximaal uit wil geven per click. Doelgroepen die populair zijn onder adverteerders, zoals jongeren in het westen, zijn aanzienlijk duurder om te bereiken. Er wordt door Facebook dan een adviesprijs gegeven als maximum per click om een optimaal aantal mensen te bereiken. Op het moment dat je het maximum bedrag lager hebt staan dan andere adverteerders op die doelgroep, zal jouw advertenties niet getoond worden. De hoogste bieder wordt het eerst getoond.

Er is ook een nadeel aan adverteren op Facebook, de conversieratio. De conversie ligt relatief lager dan bijvoorbeeld adverteren met Google Ad-Words. De reden is dat mensen je advertentie langs zien komen op basis van hun algemene interesses. De doelgroep is niet gericht op zoek om iets te kopen. Met Google Ad-Words is het mogelijk om op hele specifieke zoektermen te adverteren waar bijvoorbeeld woorden als kopen of bestellen in zitten. Bij deze zoektermen wordt eigenlijk al een koopmotief aangegeven en ligt de conversie vaak hoger. Daarnaast is iemand op een zoekmachine gericht aan het zoeken. Op Facebook komt een advertentie ‘toevallig’ langs.

Voorbeeld advertenties
Een voorbeeld van een gerichte advertentie op mijn interessegebied. Ik ben actief op het gebied van fitness, daarom sluit ik aan op de doelgroep van een sportvoedingswinkel.

Het belang van Facebook voor een bedrijf
Facebook brengt (net als andere social media platforms) het bedrijf dichter naar de klant toe. Door op Facebook actief te zijn, kan een bedrijf als een persoon gezien gaan worden. Ook zullen de volgers reageren op berichten die door het bedrijf geplaatst worden en dat kan weer inzicht geven in de opinies van de doelgroep. Het belangrijkste van het hebben van een trouw netwerk aan volgers is dat ze elke dag in aanraking komen met je bedrijf. Op deze manier raken ze vertrouwd met het bedrijf en zal er eerder bij jou een transactie plaatsvinden dan bij de concurrent.

Facebook kent niet alleen maar voordelen voor (potentiële)klanten die het bedrijf al kennen, maar kan ook ingezet worden om de naamsbekendheid te vergroten. Zoals daarnet uitgelegd is, kan er bij het adverteren op Facebook zeer gericht geadverteerd worden. Als een bedrijf een nieuw product heeft dat nog niemand kent en dat perfect aansluit op een bepaalde doelgroep, dan kunnen de eerste volgers geworven worden door middel van een gerichte advertentie. Als deze volgers daarna interactie hebben met de Facebookpagina dan zien hun vrienden de pagina ook langskomen in hun overzicht. Zo kan er een sneeuwbaleffect ontstaan en kan de naamsbekendheid hard groeien.

Een extra voordeel van Facebook is dat het goed is voor de SEO (Search Engine Optimization) van een bedrijf. Op Facebook kunnen namelijk links geplaatst worden naar de website en deze links kunnen ook weer gedeeld worden op andere pagina’s op Facebook. Door al deze links zal de traffic naar de website verhogen en de rank van de website in Google verbeteren. Dit leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten van Google.

Facebook en personal branding
Facebook is een erg belangrijk platform voor personal branding. Veel mensen zijn op Facebook ‘zichzelf’ en uit de statusupdates kunnen veel eigenschappen van een persoon gehaald worden. Met wat voor mensen ga je om, wat voor sport oefen je uit, wat voor filmpjes deel je met vrienden en wat zijn algemene interesses die je bezit? Dit zijn algemene vragen die op de meeste Facebookprofielen uitgebreid beantwoord worden.

Het is mogelijk om zelf berichten te plaatsen op de eigen tijdlijn. Deze berichten kunnen in de vorm van tekst, video of een afbeelding. Daarnaast is het mogelijk om content van het internet te delen met vrienden. Naast het zelf plaatsen van berichten is het ook mogelijk om getagd te worden in een bericht. Een bericht met een tag wordt niet alleen getoond op het profiel van de persoon die het bericht plaats, maar ook op de tijdlijn van de getagde personen.

Wanneer een gebruiker bewust omgaat met de berichten die op de tijdlijn geplaatst worden kan een Facebook profiel een goede personal branding tool zijn.

De toekomst van Facebook
Er zijn verschillende meningen over Facebook. Er ontstaan steeds meer groepen die volledig anti-Facebook zijn. Sommigen zijn bang dat Facebook niet goed om gaat met hun privacy, anderen zien Facebook als een verslaving en stoppen ermee om dat het ten kosten gaat van hun persoonlijke leven.

Hieronder een quote van quitfacebookday.com:

“For a lot of people, quitting Facebook revolves around privacy. This is a legitimate concern, but we also think the privacy issue is just the symptom of a larger set of issues. The cumulative effects of what Facebook does now will not play out well in the future, and we care deeply about the future of the web as an open, safe and human place. We just can’t see Facebook’s current direction being aligned with any positive future for the web, so we’re leaving.”

Er zijn echter ook genoeg mensen die veel vertrouwen hebben in Facebook. Facebook heeft nog groeipotentie; er zijn nog zo veel landen die niet actief zijn op internet en die binnenkort online gaan. Dit vertrouwen zie je terug in de koers van Facebook op de beurs. In het afgelopen jaar is de waarde van het aandeel verdubbeld. Vorig jaar december had een aandeel een waarde van $27,50. Op dit moment, precies een jaar later, is de waarde van een aandeel $48. Dit is een gigantische stijging en geeft aan dat het grootste deel van de mensen wel degelijk vertrouwen heeft in Facebook.

Beursgang Facebook
De koers van 7 december 2012 tot 7 december 2013; een stijging van maar liefst 71,2%

Facebook zal voorlopig nog wel bestaan en zal belangrijk blijven voor bedrijven. Het is de vraag hoe de ontwikkelingen zullen lopen over de jaren. In principe is Facebook een grote luchtbel. Op het moment dat de gebruikers massaal zouden overlopen naar een ander platform, en er zijn genoeg alternatieven voor Facebook, dan kan de bel klappen.

Bronnen:
http://www.theguardian.com/technology/2007/jul/25/media.newmedia
http://www.statista.com/statistics/183669/us-facebook-users-by-age-group-since-2009/
http://www.statista.com/statistics/277229/facebooks-annual-revenue-and-net-income/
http://pulse2.com/2012/07/27/facebook-reports-a-net-loss-of-157-million/
http://www.statista.com/statistics/272014/global-social-networks-ranked-by-number-of-registered-users/
http://socialmediatoday.com/daniel-zeevi/1251026/ultimate-history-facebook-infographic
http://sbinformation.about.com/od/marketingsales/tp/facebook-pages-for-business.htm
http://www.quitfacebookday.com/
http://pando.com/2013/09/28/zuck-the-great-and-powerful-why-the-future-of-facebook-matters/
https://www.google.com/finance?chdnp=1&chdd=1&chds=1&chdv=1&chvs=maximized&chdeh=0&chfdeh=0&chdet=1386419672302&chddm=100487&chls=IntervalBasedLine&q=NASDAQ%3AFB&ntsp=0&fct=big&ei=yhWjUrjSFqTzsQf5Qg
http://mashable.com/2009/04/02/facebook-personal-brand/
http://socialmediatoday.com/samrichter/1700011/ways-build-personal-brand-online-world

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , , , ,
Posted in Social media, Social media, personal branding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: