Youtube: broadcast yourself

Het ontstaan van Youtube
Youtube is een website waar video’s geüpload en bekeken kunnen worden. Dit alles is volledig gratis voor zowel de kijker als de uploader. In februari 2005 is Youtube opgericht door drie mannen die allen werkzaam waren bij PayPal. Zij zagen een gat in de markt voor een website waar gebruikers video’s konden uploaden en delen. In april is de eerste video geüpload genaamd “Me at the zoo”. De website maakte al gelijk een sterke groei door en in oktober 2006 werd Youtube overgenomen door Google. Google heeft maar liefst 1,65 miljard dollar betaald voor het video netwerk.

Ondertussen heeft Youtube meer dan 800 miljoen unieke bezoekers per maand en wordt er maar liefst 72 uur aan beeldmateriaal geüpload per minuut. De website is de nummer 2 zoekmachine en daarmee groter dan Bing, Yahoo, Ask en AOL gecombineerd. We kunnen dus concluderen dat Youtube gigantisch is en niet mag ontbreken in de lijst van belangrijke social media platforms.


De eerste video die geüpload is op Youtube: Me at the zoo.

De werking van Youtube
Iedereen mag video’s uploaden op Youtube en iedereen mag deze video’s (indien deze openbaar zijn) bekijken. De diversiteit in video’s is gigantisch. Van fragmenten uit populaire televisieprogramma’s, geüpload door commerciële televisiezenders, tot amateurvideo’s van iemands vakantie. Het staat allemaal door elkaar en je kan het zo gek niet verzinnen of het is te vinden op Youtube.

Het verdienmodel van Youtube is een advertentiemodel. Grote bedrijven kunnen advertenties heel specifiek richten op bepaalde gebruikers; de algemene profiel gegevens en de gedragsgegeven van deze gebruikers worden hierin meegenomen. Advertenties kunnen getoond worden in de vorm van een video; deze video wordt dan afgespeeld voor aanvang van het opgevraagde filmpje. Ook zijn er advertenties in de vorm van banners. Deze banners worden onder aan de video weergeven en linken de persoon die erop klikt door naar een landingspagina.
Niet alleen Youtube verdient geld aan de advertenties, maar ook de uploaders van de filmpjes krijgen een bijdrage. Door deze mogelijkheid voor gebruikers om geld te verdienen met het uploaden van video’s zijn er tegenwoordig veel professionele Youtube gebruikers actief. Deze gebruikers zorgen voor kwalitatief goede content waardoor er weer meer kijkers naar Youtube getrokken worden.

Youtube voor een bedrijf
Contentmarketing is hot en Youtube is één van de beste plaatsen om potentiële en bestaande klanten te vermaken en te informeren. De visuele aard van het videonetwerk maakt het effectief om in te zetten als marketingtool, de mens is nou eenmaal visueel ingesteld.

Een bedrijf dat het erg goed doet op Youtube is Blendtec. Dit bedrijf produceert en verkoopt professionele blenders. Op het eerste gezicht lijkt dat een saai product waarbij het moeilijk is om content marketing in te zetten. Zij hebben echter een zeer succesvolle en vermakelijke Youtube campagne die honderd miljoenen keren bekeken is.

Dit bedrijf is een filmreeks begonnen waarbij allerlei verschillende producten in de blender gestopt worden die niet in een blender thuis horen. Deze filmpjes tonen de kwaliteit van de blender in combinatie met humor, het feit dat de blender een iPhone kan blenden zegt wel iets over de kwaliteit van de blender. De filmreeks was een groot succes en heeft tot grote stijgingen gezorgd in de omzet met een relatief kleine investering.


Het blenden van een iPhone.

Bronnen:
http://pc-en-internet.infonu.nl/geschiedenis/42681-geschiedenis-van-youtube.html
http://www.dutchcowboys.nl/youtube/27486
http://mediatedcultures.net/projects/youtube/the-history-of-youtube/comment-page-1/
http://money.howstuffworks.com/youtube.htm
http://www.socialrocketship.com/why-your-company-must-be-marketing-on-youtube/
http://sbinformation.about.com/od/marketingsales/a/videoads.htm
http://www.warrencass.com/social-media-case-study-blendtec-and-youtube/

Advertisements
Tagged with: , ,
Posted in Social media

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: