Google+: Facebook maak je borst maar nat

Wat Google+ is
Google+ is het antwoord van Google op de populaire social media platforms. In 2011 heeft Google het platform gelanceerd, een gewaagde stap zou je denken, in een markt waar grote spelers zoals Facebook en Twitter al jaren actief zijn. Google heeft het platform gelanceerd op basis van uitnodigingen, net zoals in het verleden met Gmail gedaan is. Een selecte groep heeft van Google een uitnodiging gekregen voor Google+. Deze groep kon vervolgens uitnodigingen versturen naar vrienden, waarna deze vrienden ook weer uitnodigingen konden versturen. Er ontstond een sneeuwbaleffect en na 2 dagen moesten de uitnodigingen, vanwege de vele aanmeldingen, voor een korte tijd stopgezet worden. Met meer dan 540 miljoen gebruikers staat Google + in de top van de grootste social media platforms.

Google+ onderscheidt zich van Facebook op een aantal vlakken. Op Facebook heeft een gebruiker ‘vrienden’. Op Google+ heeft een gebruiker ‘kringen’. Bij het plaatsen van een bericht kan er gekozen worden met welke kring het bericht gedeeld wordt.

Google+ biedt de mogelijkheid om een gebruiker die geen ‘vriend’ is te volgen. Deze mogelijkheid is later ook overgenomen door Facebook. Op Google+ is er ook de mogelijkheid om een trendlijst te bekijken. Hierop worden de populaire trends van het moment weergegeven.

Filmpje over het verschil tussen Google+ en Facebook

De gebruikers van Google+
Er is een groot verschil in activiteiten en gebruikers op Google+ in vergelijking met Facebook. 70% van De gebruikers van Google+ zijn mannen. Dit in vergelijking met 42% mannelijke gebruikers op Facebook. Daarnaast zijn de gebruikers op Google+ een stuk minder actief. Facebook wist begin 2013 de gebruikers gemiddeld 405 minuten vast te houden. Google+ wist dit gemiddeld slechts 3 minuten te doen.

Google+ voor bedrijven
Google+ is een goed social media platform voor zakelijk gebruik, omdat het algemeen geaccepteerd is dat het netwerk gebruikt wordt voor zakelijke doeleinden. Een goede eigenschap van het netwerk is dat gebruikers zelf kunnen aangeven hoeveel updates ze te zien krijgen van een bepaalde gebruiker. Facebook doet dit automatisch, waardoor een zakelijk bericht alleen frequent getoond wordt bij de gebruikers als het bericht betaald gepromoot wordt.

Een ander groot voordeel van Google+ voor bedrijven is de integratie met andere diensten van Google. De bedrijfspagina op Google+ wordt automatisch gekoppeld aan Google Maps , maar heeft ook invloed op de organische zoekresultaten op Google. Alle content die geplaatst wordt op het netwerk wordt hetzelfde geïndexeerd als content van een web pagina. Dit in tegenstelling tot content van bijvoorbeeld een Facebook pagina.

Google+ en personal branding
Het lijkt misschien onmogelijk om zowel zakelijke contacten als persoonlijke contacten via één social media netwerk te combineren. Google+ maakt dit mogelijk door middel van het systeem met de kringen. Zakelijke relaties kunnen in een andere kring gezet worden dan persoonlijke relaties. Op deze manier hoef je nooit bang te zijn dat een bepaald bericht, dat niet voor iedereen geschikt is, gezien wordt door je hele zakelijke netwerk.

De mogelijkheid om volgers te werven kan vergeleken worden met Twitter. Het is mogelijk om openbare berichten te plaatsen die leesbaar zijn voor iedereen. De personal branding mogelijkheden voor Twitter gaan voor een groot deel ook op voor Google+. Deze zijn te lezen in mijn artikel over Twitter.

Onderscheidend vermogen in advertentie mogelijkheden
Het advertentiemodel van Google+ is momenteel nog in ontwikkeling. Het is echter een heel ander systeem dan we gewend zijn van bijvoorbeeld Facebook.

Een bedrijf dat actief is op Facebook moet volgers werven voor de bedrijfspagina. Dat is mogelijk door berichten te promoten die zichtbaar worden op de tijdlijn van mensen die het bedrijf nog niet volgen. Vervolgens als het aantal volgers groeit moet er opnieuw betaald worden om een bericht te promoten. Als dit niet gedaan wordt komt het bericht bij een groot deel van de volgers helemaal niet aan. Daarnaast kunnen de advertenties op Facebook als storend ervaren worden waardoor gebruikers op zoek gaan naar een social media platform met minder advertenties.

Google+ pakt het anders aan. De missie van Google is om een gratis social media platform neer te zetten zonder ‘ruis’ van advertenties. Het advertentie model van Google+ wordt gecombineerd met Google Adwords Express. Advertenties komen tevoorschijn in verschillende diensten van Google die de behoefte van de klant combineren met de boodschap van de adverteerder. Daarnaast is het op Google Plus niet nodig om als bedrijf te betalen om berichten te promoten onder bestaande volgers.

AdwordsExpressVia Adwords Express zullen de Google+ advertenties verlopen

De toekomst van Google+
De naamsbekendheid en de leden heeft Google+ al. De actieve gebruikers vallen momenteel laag uit waardoor het platform nog gedomineerd wordt door Facebook. Potentie heeft Google Plus wel degelijk. Het categoriseren van contacten in kringen en het ontbreken van advertenties maakt het platform onderscheidend van de concurrentie. Het is de vraag hoe Facebook zich gaat verdedigen tegen deze grote voordelen van Google+.

Bronnen:
http://strellasocialmedia.com/2013/12/business-abandon-facebook-google/
http://www.bright.nl/%E2%80%98google-een-spookstad%E2%80%99
http://mashable.com/2013/10/27/google-plus-beginners-guide/
http://www.thedailymuse.com/toolsskills/should-your-company-be-on-google/
http://theundercoverrecruiter.com/google-plus-personal-branding-tool-future/
http://www.virante.org/blog/2012/12/18/why-the-google-plus-paid-page-promotion-plan-will-be-better-than-facebooks/

Advertisements
Tagged with: , , , , , , , ,
Posted in Social media, Social media, personal branding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: