LinkedIn: social media voor professionals

Wat LinkedIn is
LinkedIn is een Social Media platform voor professionals dat in 2003 opgericht is. Ondertussen bestaat het netwerk ruim 10 jaar en heeft het meer dan 225 miljoen gebruikers. Het netwerk kan gezien worden al een grote database van professionals.

Waar bij Twitter de diepgang in het profiel mist en het bij Facebook erg lastig is om zakelijke contacten te vinden is LinkedIn hier speciaal op ingericht. Gebruikers op LinkedIn kunnen een uitgebreid profiel aanmaken met al de werkervaring die ze in de jaren opgedaan hebben en kwaliteiten die ze bezitten. Wanneer je een contact wil zoeken kan dat gemakkelijk door te zoeken op de naam van de persoon in combinatie met een bedrijf, studie of functie.

Naast individuele gebruikers zijn er ook bedrijven actief op LinkedIn. Een bedrijf kan op LinkedIn een pagina aanmaken waar een omschrijving van het bedrijf gegeven wordt en het laatste op gedeeld wordt. Ook kan de pagina ingezet worden voor het werven van personeel en het tonen van producten en services.

LinkedIn en personal branding
Linkedin is een zeer geschikt sociaal netwerk om in te zetten voor personal branding. Het netwerk kan namelijk gebruikt worden als online curriculum vitae, online visitekaartje en als tool om je professionele netwerk mee uit te breiden.

LinkedIn persoonsprofielMijn profiel ter illustratie van een mogelijk profiel

Bovenaan het profiel staat het online visitekaartje (rood gemarkeerd). Hier worden een aantal basisgegevens getoond die simpel en duidelijk vertellen wie je bent.

Onder dit visitekaartje is er de mogelijkheid om een korte samenvatting te typen over wie je bent en waar je voor staat. (niet toegepast in voorbeeld profiel)

Daaronder staat je background (blauw gemarkeerd). Dit is vergelijkbaar met een CV. Werkervaring staat bovenaan en is gekoppeld aan de bedrijven die ingevuld zijn. Als iemand je profiel bekijkt kan deze persoon direct meer informatie opvragen over de bedrijven waar je gewerkt hebt. Onder de werkervaring staan vaardigheden. Deze vaardigheden kunnen endorsed worden door mensen in je netwerk. Dit houdt in dat zij bevestigen dat je een bepaalde vaardigheid bezit. Dat zorgt voor sociale bevestiging en versterkt kracht van de eigenschappen. Verdere informatie die nog aan bod komt zijn: Opleiding, hobby’s en gewonnen prijzen.

Je professionele netwerk kun je uitbreiden op verschillende manieren. Er is de mogelijkheid om te zoeken naar een specifiek persoon, maar er worden ook suggesties gedaan van personen die je misschien kent.

LinkedIn voor bedrijven
LinkedIn kan ook ingezet worden door bedrijven. Er is de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken die een beschrijving geeft van de bedrijfsactiviteiten. De pagina kan ook gebruikt worden voor het plaatsen van vacatures of het laatste nieuws. Iedere gebruiker heeft toegang tot deze bedrijfspagina.

Een bijkomend voordeel van het hebben van een goed ingerichte bedrijfspagina is dat Google de bedrijfspagina’s indexeert. Dit betekent dus een verbetering in de organische zoekresultaten op Google. Het zoekresultaat toont de eerste 156 tekens van de bedrijfsomschrijving. Het is dus belangrijk dat de omschrijving begonnen wordt met de belangrijkste informatie.

Overige elementen die meegenomen kunnen worden in een goede bedrijfspagina zijn visuele presentaties. Op deze manier kan er onderscheid gemaakt worden op Linkedin. Dit kan bijvoorbeeld met banners, productafbeeldingen of met Youtube filmpjes.

Belangrijk is dat er ook aan de medewerkersprofielen van het bedrijf aandacht besteed wordt. Het personeel is namelijk het visitekaartje van het bedrijf en het is van belang dat zij passende titelomschrijvingen hebben, de correcte bedrijfsnaam op hun profiel hebben staan en een geschikte profielfoto hebben.

bedrijfspaginaDit is het profiel van Shell. Dit is een voorbeeld van een goed bedrijfsprofiel. In de eerste zin van de bedrijfsomschrijving wordt gelijk gezegd waar het bedrijf voor staat. De pagina is visueel aantrekkelijk en wordt gevolgd door een groot aantal personen.

De toekomst van LinkedIn
In mijn ogen heeft LinkedIn veel potentie om nog groter te worden dan het al is. Het netwerk biedt toegevoegde waarde voor zowel individuele gebruikers als bedrijven.

Bedrijven kunnen het netwerk gebruiken om het bedrijf in kaart te brengen voor (potentiële) klanten en stakeholders. Ook kunnen bedrijven Linkedin gebruiken bij het werven van nieuwe personeel, zowel bij de werving zelf of bij het checken van kandidaten.

Voor de individuele gebruiker heeft LinkedIn het voordeel dat je altijd op de hoogte gehouden wordt van de carrière ontwikkelingen van personen in je netwerk en ontwikkelingen in je branche. Daarnaast is LinkedIn een goede tool om je te onderscheiden op de arbeidsmarkt en om in te zetten bij het vinden van een nieuwe baan.

Bronnen:
http://ourstory.linkedin.com/
http://maximizesocialbusiness.com/what-is-linkedin-and-why-should-you-join-841/
http://computer.howstuffworks.com/internet/social-networking/networks/linkedin.htm
http://help.linkedin.com/app/answers/detail/a_id/1561
http://smallbiztrends.com/2013/08/how-to-create-linkedin-company-page.html
http://www.frankwatching.com/archive/2012/08/29/doe-meer-met-de-linkedin-company-page/

Advertisements
Tagged with: , , , , , , ,
Posted in Social media, Social media, personal branding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: