Tumblr: ultieme vrijheid om jezelf te uiten

Wat Tumblr is
Tumblr is een microblogging systeem waarmee op een eenvoudige manier tekst, video en audio gedeeld kan worden in de vorm van Tumblelogs. Tumblr is in 2007 opgericht door David Karp en in 2013 verkocht aan Yahoo voor maar liefst 1,1 miljard dollar.

Tumblelogs kunnen gedeeld worden via de webbrowser van een computer, maar ook via een app op tablets en smartphones. Wat Tumblr onderscheidt van bijvoorbeeld Facebook is dat op Tumblr de pagina van een gebruiker volledig naar voorkeur aangepast kan worden. Daarnaast zijn berichten die geplaatst worden openbaar en dus voor de hele wereld om te zien. Dat klinkt een beetje als Twitter, maar wat Tumblr dan weer onderscheid van Twitter is dat er op Tumblr geen limiet is aan het aantal tekens dat een bericht mag bevatten. Tumblr bied dus de ultieme vrijheid die een gebruiker in staat brengt om zich te uiten zoals hij wil.

Tumblr in één minuut

Tumblr en personal branding
Tumblr is een prachtig medium voor personal branding. De mogelijkheden om jezelf te uiten zijn eindeloos. De pagina kan via templates naar smaak ingericht worden, maar voor de echte creatieveling is het ook mogelijk om met HTML codes een pagina in te richten.

Er is erg veel traffic op Tumblr en er zijn goede mogelijkheden om te navigeren op het platform. Wanneer Tumblelogs die je plaatst op je pagina interessant zijn en door mensen gedeeld en geliked worden is het mogelijk om een groot publiek op te bouwen.

Tumblr voor bedrijven
Bedrijven kunnen ook gebruik maken van Tumblr. De voordelen die aanwezig zijn voor personal branding gelden natuurlijk ook voor bedrijven. Voornamelijk voor de grotere bedrijven is het interessant om Tumblr te gebruiken. Het internationale karakter van het platform maakt het voor kleine lokale bedrijven niet interessant om de tijd en moeite in een pagina en content te steken. Een voorbeeld van bedrijven waar Tumblr wél geschikt voor is zijn: Mode merken, grote hotels, magazines, televisieproducers, uitgeverijen en bekende websites zoals College Humor.

Voorbeeld pagina TumblrHier is goed te zien hoe een Tumblr pagina ingericht kan worden op de stijl van de gebruiker

Adverteren op Tumblr
Tumblr biedt de mogelijkheid om berichten te promoten. Dit is dan ook de enige manier om te adverteren op dit netwerk. De mogelijkheid om te adverteren is begin 2013 geïntroduceerd. Wat een promotie inhoudt is dat wanneer een gebruiker over het dashboard scrolt er af en toe een gepromoot bericht langskomt van een bedrijf dat de gebruiker niet volgt. De keus is vervolgens aan de gebruiker om dit bericht aandacht te geven.

Bronnen:
http://worldwideweb.plazilla.com/wat-is-tumblr-en-hoe-werkt-tumblr
http://www.bloomberg.com/news/2013-05-20/tumblr-s-26-year-old-founder-celebrates-1-1-billion-deal.html
http://techland.time.com/2013/05/19/what-is-tumblr/
http://www.jillceleste.com/why-you-should-consider-tumblr-for-personal-branding/
http://socialfresh.com/60-brands-using-tumblr/
http://socialtimes.com/tumblr-launches-promoted-posts-on-mobile_b124748

Advertisements
Tagged with: , , , , , , ,
Posted in Social media, Social media, personal branding

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: