Chris Anderson: The Long Tail

Zeer toepasselijk op het onderwerp online marketing is de theorie van Chris Anderson over The Long Tail. De theorie houdt in dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden op het gebied van aanbod door de komst van het internet. Vroeger, toen winkels nog fysiek waren, kon er slechts een beperkt aanbod gedaan worden op het gebied van producten. De enige producten die verkocht werden waren de ‘hits’, de artikelen met een hoge omloopsnelheid. De komst van het internet heeft een verandering laten optreden. Dankzij het internet is een aanbieder niet meer beperkt tot een fysieke ruimte (schapruimte).Het is mogelijk om een veel groter aanbod te bieden zonder dat dit aanbod een grote kostenpost wordt op het moment dat de bezetting laag is.

Het hoofd
TheLongTailModel
In bovenstaande afbeelding is de theorie te zien. Het rode gedeelte wordt ook wel het ‘hoofd’ genoemd en bestaat uit de ‘hits‘. Dit zijn de producten met een hoge omloopsnelheid. Fysieke winkels zijn beperkt tot het aanbieden van deze ‘hits’, omdat zoals afgebeeld, de ‘lange staart’ uit een heel groot aantal producten bestaat met een lage omloopsnelheid.

De staart

De ‘lange staart’ bestaat uit een groot aantal producten met een lage omloopsnelheid. Deze producten kunnen niet aangeboden worden in fysieke winkels, simpelweg omdat er niet de ruimte voor is, en omdat het heel kostbaar wordt om in een fysieke winkel de klant door de ‘lange staart’ te navigeren. Online is het wél mogelijk om de ’lange staart’ aan te bieden. Hoe langer de ‘staart’, hoe hoger de omzet. Ook wel massa = kassa genoemd.

iTunes
Een voorbeeld dat gegeven wordt in het boek is dat van Itunes. Meer dan 90% van de omzet van iTunes komt van miner dan 10% van het aanbod. De ‘staart’ die iTunes aanbied is erg lang. De combinatie van een goed aanbod in het ‘hoofd’ en een ‘lange staart’ is bij iTunes de succes formule. Concurrent van itunes, mp3.com, deed het minder goed. Het enige dat zij aanboden was een ‘lange staart’. Wat het ‘hoofd’ doet is klanten aanzetten om verder te verkennen. Door het ontbreken van een ‘hoofd’ heeft mp3.com het niet gered.

Navigeren door de staart
Het is belangrijk bij de ‘staart’ om goed genavigeerd te worden. Dit kan gerealiseerd worden door suggesties. Het idee is dat iemand binnenkomt via het ‘hoofd’. Vervolgens wordt er iets aanbevolen, in het geval van iTunes: mensen die dit kochten, kochten ook dat. Door keer op keer suggesties te krijgen komt een klant steeds dieper in de staart terecht. Een goed logaritme dat klanten door de staart loodst is dus van belang.

Bronnen:
Afbeelding: http://www.thelongtail.com/conceptual.jpg
Boek: Chris Anderson – The Long Tail

Advertisements
Posted in Boeken

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: