De behoeftehiërarchie van Maslow en het internet

De behoeftehiërarchie is wat ons drijft in onze activiteiten. De eerste fase zijn de basisbehoeftes zoals het binnenkrijgen van genoeg voedsel en andere fysieke behoeftes zoals een juiste temperatuur etc. In Nederland wordt deze behoefte bij de meeste gezonde mensen vervult. Honger en dakloosheid is nou eenmaal een probleem dat in Nederland niet veel voorkomt. De hoger liggende fases in de behoeftehiërarchie zijn dus de fases waar de meeste Nederlanders in zitten.

Fase 2: Lichamelijke veiligheid en zekerheid
Voor de gemiddelde Nederlander bestaat deze fase uit het hebben van onderdak en zekerheid van een baan. Deze twee zaken sluiten goed op elkaar aan. Wanneer iemand een baan heeft is het ook mogelijk om onderdak te hebben. Aan de veiligheid van een baan kan online gewerkt worden. Door een onderscheidend vermogen te hebben op LinkedIn en een goed profiel te hebben waar aanbevelingen gebruikt worden en endorsements kan een persoon zijn arbeidsmarktwaarde verhogen. De kans op een nieuwe baan in het geval van ontslag of een faillissement is vervolgens groter.

Fase 3: Sociale behoeften
Het horen bij een bepaalde groep, algemeen geaccepteerd worden en het krijgen van liefde valt onder deze fase. Mensen gebruiken Facebook om hun goede nieuws te delen met veel mensen. Hoe meer likes en reacties iemand ontvangt op een geplaatst bericht hoe sterker het gevoel om geaccepteerd te zijn; daarnaast zijn er talloze datingsites waarbij sommige mensen zelfs verliefd zijn op iemand die ze nog nooit gezien hebben.

Fase 4: Erkenning, respect en waardering
Hoe in fase 3 Facebook invulling geeft aan de behoefte om geaccepteerd te worden kan het netwerk ook gebruikt worden om erkenning te krijgen. Wanneer je iets leuks meemaakt of iets presteert dan deel je dit graag met anderen. Facebook kan ingezet worden om in één keer van een grote groep erkenning te krijgen. Hier geld ook dat het aantal likes en reacties bepalend is voor het gevoel van erkenning en waardering.

Fase 5: Zelfontplooiing
Deze fase kan door middel van Blogs of Vlogs vervult worden, maar ook simpelweg door artikelen en e-books te lezen. Mensen kunnen zichzelf uiten zoals ze willen. Daarnaast is het mogelijk om ervaringen en meningen van anderen over te nemen of om discussies te voeren over bepaalde onderwerpen. De mogelijkheden tot zelfontplooiing zijn eindeloos. Er komt elke dag ontzettend veel nieuwe content bij op het internet en het is onmogelijk om hier alles van gezien te hebben.

Conlusie
Het is dus mogelijk om een groot deel van de behoeftes te vervullen op een manier waarin het internet een hele grote rol speelt. Is dit wat mensen nou echt gelukkig maakt? Uit onderzoek blijkt dat geluk zoeken puur op social media en internet niet goed werkt. Social media geeft een erg vertekend beeld van het leven. Iedere dag staan nieuwsoverzichten vol met positieve en leuke berichten en dit kan een negatieve werking hebben. Mensen meten zichzelf aan de hand van de activiteiten van hun vrienden en door de selectieve aard van het medium lijkt hun eigen leven maar saai.

In mijn ogen is social media een handige tool die met mate gebruikt moet worden. Het is een aanvulling op het leven, maar niet een leven op zich. Het kan helemaal geen kwaad om eens een dagje geen gebruik te maken van alle online mogelijkheden. Misschien moeten mensen dat ook wat vaker doen.

Bronnen:
http://www.parttimewebpreneur.com/how-to-use-linkedin-to-find-a-job-6-best-practices/
http://blog.linkedin.com/2009/08/21/linkedin-tip-increase-your-probability-of-securing-that-job-interview/
http://phys.org/news/2012-08-homeless-people-equality-social-networking.html
http://thesocialu101.com/the-relationship-between-social-media-and-self-worth/
http://www.medicaldaily.com/facebook-and-social-media-activity-reflects-self-esteem-study-finds-256832
http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/werk-prive-balans/zelfontplooiing-een-introductie

Advertisements
Tagged with: , , , , , ,
Posted in Algemeen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: